مقالات آموزشی

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

با رشد روزافزون جمعیت و پیشرفت های تکنولوژیکی، نیاز به ساختمان های هوشمند و مدیریت بهینه آنها بیش از پیش آشکار می شود. ساختمان‌های هوشمند با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و سیستم‌های مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS به ساکنان و مالکان این امکان را می‌دهند تا از منابع انرژی استفاده بهینه، افزایش ایمنی و بهبود کیفیت زندگی کنند.
در این مقاله از مجله فناوری لوکس برق به بررسی جزئیات سیستم مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS می پردازیم. در ادامه به کاربردها و مزایای BMS در سیستم های روشنایی، گرمایش و سرمایش، امنیت و … و تجربیات موفق پیاده سازی این سیستم در ساختمان های هوشمند به تفصیل پرداخته خواهد شد. هدف ما ارائه مشخصاتی برای انتخاب و اجرای بهینه BMS در ساختمان ها و بهبود عملکرد و کیفیت زندگی ساکنین است.

سیستم مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS چیست؟

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS به سیستمی اطلاق می شود که در یک ساختمان نصب شده و از طریق اجزای آن امکان کنترل قسمت های مختلف ساختمان و نمایش خروجی های مناسب را به کاربر می دهد.

اجزای مختلفی که معمولاً تنظیم می شوند شامل تاسیسات مکانیکی، سیستم های تهویه مطبوع (HVAC) و تجهیزات روشنایی است که می تواند به سیستم های ایمنی، پیشگیری از آتش سوزی، کنترل دسترسی، برق اضطراری و غیره گسترش یابد. به طور کلی هدف از استفاده از سیستم BMS در یک ساختمان، تنظیم

شرایط کاری بخش های مختلف بسته به شرایط محیطی و نیاز ساختمان در آن زمان است.
در سیستم مدیریت خانه، بسیاری از اقداماتی که ساکنان به صورت غیراخلاقی و خودسرانه انجام می‌دهند، توسط سیستم‌های هوشمند انجام می‌شود که باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های انسانی و علاوه بر آن کاهش هزینه‌های انرژی، کاهش هزینه انرژی و کاهش خطا می‌شود.

با استفاده از سنسورهای مختلف در داخل و خارج از خانه و با استفاده از یک سیستم می توان تمامی شرایط آسایش و ایمنی را به صورت لحظه ای رصد کرد و از آنها برای به دست آوردن شرایط بهتر استفاده کرد. به همین دلیل تجهیزات و نرم افزارهای خاصی مورد نیاز است که با جمع آوری اطلاعات محیطی و انتقال داده ها به یک سیستم مرکزی، مدیریت ساختمان و فرآیند مدیریت پیاده سازی شوند.

جهت انجام و پیاده سازی مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS و یا داشتن هرگونه سوال میتوانید با کارشناسان ما در واحد لوکس برق تماس حاصل فرمایید تا همکاران ما بتوانند به بهترین شکل ممکن به شما کمک و راهنمایی کنند . تلفن تماس خانه هوشمند لوکس برق : 02144768984

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه : سیستم روشنایی هوشمند چه قابلیت هایی دارد؟

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

در ساختمان های هوشمند با استفاده از سیستم کنترل اتوماتیک روشنایی ساختمان، کنترل سیستم سرمایش و گرمایش، کنترل دوربین مدار بسته، کنترل درب، کنترل اضطراری مانند آتش سوزی، زلزله و بسیاری از کنترل های هوشمند دیگر، مصرف برق به نوعی مصرف می شود.

ساختمان هوشمند ساختمانی با زیرساخت ارتباطی قوی است که می تواند به طور مستمر به شرایط محیطی در حال تغییر واکنش نشان دهد و با آن سازگار شود و همچنین ساکنان ساختمان را قادر می سازد تا از منابع موجود به نحو احسن استفاده کنند و ایمنی و امنیت خود را افزایش دهند.

سیستم HVAC در سیستم ساختمان هوشمند

HVAC (HVAC در انگلیسی به معنای گرمایش، هوا و تهویه مطبوع) به مجموعه ای از فناوری های مرتبط با «گرمایش هوا و تهویه مطبوع» اطلاق می شود که شامل فناوری هایی برای ایجاد و تسهیل جریان هوا در محیط داخل ساختمان می شود.

پروتکل مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS چیست؟

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS اغلب از پروتکل WiFi , KNX, S-BUS , Zigbee استفاده می‌شود.

پروتکل های هوشمندسازی ساختمان

1. پروتکل هوشمندسازی KNX : پروتکل KNX یک پروتکل معروف است و ماهیت این پروتکل باز است (یعنی همه می‌توانند از آن استفاده کنند). پایه پروتکل KNX بر اساس خودکارسازی سیستم‌های صنعتی بنا شده و بعدها این پروتکل برای کنترل و نظارت بر خانه‌های هوشمند ساده‌سازی شد. برای پروتکل KNX استانداردهای کلی طراحی شده‌ است. بنابراین، هر کاربری که بخواهد از این پروتکل استفاده کند باید از این استانداردها پیروی کند.

2. پروتکل هوشمندسازی S-BUS : یکی از پروتکل‌های خانه هوشمند پروتکل SBUS است که برترین پروتکل جهت انتقال دیتا بین ماژول‌های شبکه هوشمند می‌باشد. کابل مورد استفاده در این پروتکل Cat5 می‌باشد که دارای 8 رشته سیم روکش دار است.این پروتکل قابلیت انتقال دیتا تا برد 1500متر بین دو Device را دارا است.

3. پروتکل هوشمندسازی Wi-Fi : وای فای یکی از کاربردی‌ترین پروتکل‌های مورد استفاده در هر خانه‌ای است. مودم‌ها، روترها، گوشی‌های هوشمند و بسیاری از تجهیزات هوشمند از این پروتکل برای تبادل داده با یکدیگر و اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌کنند. وای فای از استاندارد IEEE 802.11 پیروی کرده و روی باندهای فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می‌کند.

4. پروتکل هوشمندسازی Zigbee : پروتکل وایرلس زیگبی از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برای تبادل داده بین تجهیزات هوشمند استفاده می‌کند. این پروتکل، در بین پروتکل‌های کم مصرف جا می‌گیرد و به همین دلیل برای متصل کردن تجهیزات هوشمند باتری‌خور و پیاده‌سازی شبکه اینترنت اشیا در فواصل کوتاه مناسب است.

مقالات پیشنهادی : جهت مطالعه جامع تر می توانید سری به مقاله پروتکل های هوشمندسازی ساختمان بزنید …

هدف از مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

  1. ایجاد یک محیط خوب برای افراد در خانه
  2. استفاده بهتر از تجهیزات و افزایش طول عمر آن
  3. ارائه یک سیستم کنترلی با قابلیت برنامه ریزی زمان اجرا
  4. کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به نگهداری و بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی
  5. بدون نیاز به پیمانکار ساختمانی دائمی
  6. امکان نظارت و کنترل تمامی نقاط تحت کنترل از طریق کامپیوتر یا اینترنت
  7. امکان دریافت گزارش های آماری از تمامی دستگاه ها و عملکرد آنها برای بهینه سازی استفاده و عملکرد

مراحل طراحی و پیاده‌سازی مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

فرآیند طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS به طوری کلی به دو قسمت “بررسی و تحلیل” و “پیاده سازی سیستم BMS” تقسیم می شود که در ادامه جزئیات آن ها را به شما توضیح خواهیم داد …

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

1. بررسی ساختمان با توجه به نیاز های مشتری

  1. توصیه های ساختمان BMS را دریافت کنید
  2. کاربرد ساختمان و هدف اجرای BMS را بررسی کنید
  3. ایجاد استراتژی کنترل و نظارت.
  4. بودجه را تعیین کنید
  5. انتخاب یک پروتکل برای پیاده سازی سیستم مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS
  6. تعیین تجهیزات مورد نیاز برای اجرای BMS ساختمان.
  7. طراحی شرایط ساختمانی هوشمند با توجه به نیاز مشتریان

مقالات پیشنهادی جهت مطالعه : پنل موزیک خانه هوشمند چیست؟

2. پیاده سازی سیستم BMS

  1. طراحی نقشه برای سیستم مدیریت ساختمان
  2. خرید تجهیزات مدرن
  3. هماهنگی با تیم های معماری، برق و تاسیسات
  4. پیاده سازی سیستم مدیریت ساخت و ساز
  5. ساکنان یاد می گیرند که از سیستم هوشمند BMS استفاده کنند
  6. پشتیبانی و خدمات پس از فروش

طراحی سیستم BMS

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

این سیستم به طور کلی به 3 سطح تقسیم می شود.

سطح 1 : شامل تجهیزات، دستگاه ها، حسگرها و اجزای کنترل نهایی است. سیستم E&M (ایستگاه مهندسی و بهره برداری سیستم) در این ناحیه قرار دارد و ورودی و خروجی را به کنترلر یکپارچه منتقل می کند. این انتقال می تواند به صورت مستقیم یا از طریق یک پنل مهندسی شده انجام شود.

کامپوننت ها پس از خاموش شدن سیستم وجود دارند و شامل سیستم های ورودی/خروجی، کنترل کننده ها و نرم افزارهای ارتباطی با سطح 2 می شوند و تمامی الگوریتم های کنترلی و منطقی در این سطح پیاده سازی می شوند.

سطح 2 : یا سطح کنترل مدیریت سطحی است که ابزارهای نظارت و مدیریت اطلاعات شامل HMI، سرورها، دستگاه های ذخیره سازی و ایستگاه های کاری برای اپراتورها و مهندسان باید به سیستم BMS متصل شوند. ارتباط بین سطح اول و دوم از طریق پروتکل های استاندارد صنعت انجام می شود.

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

سطح 3 : نرم افزار کنترل سیستم های BMS دارای عملکردهای زیادی است. این نرم افزار به عنوان سطح 3 طبقه بندی شده و بر روی یک سرور مناسب نصب شده است و به طور معمول حداقل شرایط زیر را دارد :

  • دارای محیط گرافیکی ساده و کاربر پسند است
  • دارای مجموعه ای (کتابخانه) از انواع راه حل ها و برنامه ها برای طراحی آسان و توسعه برنامه در آینده
  • دارای قابلیت PM (سرویس و نگهداری) جهت مدیریت سیستم در آینده بدون نیاز به تهیه نرم افزار PM جداگانه
  • طول و عرض جغرافیایی را می توان برای تنظیم خودکار شرایط طلوع و غروب خورشید و کنترل مصرف برق تنظیم کرد
  • امکان تعریف لایه های امنیتی برای دسترسی کاربران مختلف به برنامه
  • امکان تعریف لایه های امنیتی برای کاربران زیرسیستم های مختلف مانند Access، HVAC، Lighting و…
  • شما می توانید اطلاعات نرم افزار را در یک پایگاه داده SQL ذخیره کنید که می تواند توسط Microsoft Windows کنترل شود
  • امکان ایجاد، اصلاح و مقایسه نمودارهای مختلف فعالیت از جمله نمودارهای مصرف انرژی در طول زمان (روند)
  • ارتباط ساده نرم افزارهای گرافیکی و سیستم I/O
  • گزینه ای برای ذخیره اطلاعات مربوط به خطاها و گزارش های دیگر تا زمان های گذشته

مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS

مقاله پیشنهادی جهت مطالعه : مزایای هوشمندسازی ساختمان چیست؟

نتیجه گیری

با ورود به عصر تکنولوژی، استفاده از انرژی و نیاز شدید، نیاز به راهکارهای مفید برای زندگی راحت احساس می شود و به این وسیله دچار از دست دادن انرژی نشویم. می دانیم که دانش معماری زمانی که با شرایط اقلیمی و با بهترین استفاده از انرژی سازگار می شود و رابطه کاملی بین انسان و طبیعت ایجاد کرده و الگوی فضایی جالبی را ارائه می دهد که امروزه با معرفی فناوری هوشمند تقویت شده است.
بزرگترین مزیت مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS این است که ظرف چند سال شاهد عملکرد بسیار خوب در زمینه صرفه جویی انرژی و هزینه خواهیم شد …

حال که به پایان رسیدیم اگر تصمیم به اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت هوشمندسازی ساختمان یا BMS در منزل و ساختمان دارید لوکس برق با سال ها تجربه در زمینه پیاده سازی انواع سازه هوشمند میتواند در این مسیر همراه شما باشد، جهت مشاوره رایگان میتوانید با واحد ارتباطی لوکس برق به شماره 02144768984 تماس حاصل فرمایید …

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *